Usein kysyttyä

Miten pääsen mukaan toimintaan?
Helpoin tapa liittyä mukaan toimintaan on osallistua syksyllä ja vuoden alussa järjestettäviin peruskursseihin. Tiedot kursseista löydät sivuiltamme.

Olen jo aiemmin harrastanut lajia, miten voin palata takaisin?
Kannattaa ottaa yhteyttä seuran yhteystietojen kautta niin paluu salille, oli laji sitten mikä vain, hoituu varmasti helposti. Katsomme yhdessä sopivat harjoitukset ja sovimme muut tärkeät asiat. Paluusi salille on meillekin tärkeää, joten teemme sen sinulle mahdollisimman helpoksi.

Mitä harrastaminen maksaa?
Oulun Karateseuran lajit ovat edullisia harrastaa. Seuran jäsenmaksu sekä kurssimaksut löytyvät seuran sivuilta kohdasta Maksut seuralle. Karatessa ja jujutsussa harjoituspuku maksaa noin 30-50 euroa halvimmillaan, suojat ja muut varusteet voit lainata seuralta. Kahvakuulassa riittää t-paita ja verkkarit, kuulat löytyvät seuralta.

Riittääkö minulla kunto aloittamiseen?
Jokainen aloittaessaan harjoittelee omista lähtökohdistaan. Kunto kasvaa vääjäämättä peruskurssin aikana ja sen aikana ottamasi tavoitteet kannustavat myös itseäsi kunnon kohottamiseen. Seuralla on myös kuntosali joka on kaikkien seuralaisten vapaassa käytössä.

Mitä Tähtiseura tarkoittaa?
Seurallemme myönnetty Tähtiseura-status tarkoittaa, että Olympiakomitea on lajiliiton kanssa yhteistyössä tarkastanut seuramme toiminnan. Se tarkoittaa, että seuramme junioritoiminta täyttää kriteerit jotka Tähtiseuroille on asetettu junioritoiminnan laadun, pitkäjänteisyyden ja tavoitteellisuuden suhteen. Tähtiseura-merkki on tae laadukkaasta toiminnasta.

Mites vakuutukset?
Seura ei ole vakuuttanut harrastajiaan. Karatessa suosittelemme ottamaan erillisen karatevakuutuksen Suomen Karateliiton kautta. Vakuutus on hyvä, edullinen ja kattava.

Minua kiinnostaa kilpaileminen, onko se mahdollista?
Karatessa Oulun Karateseuran kisaryhmä on yksi Suomen kärkiryhmistä ja seuran urheilijoita on maajoukkueessa asti. Kisaryhmään on mahdollista liittyä kunhan perusteet on selkeästi hallussa ja osoitat selkeää halua osallistua tavoitteelliseen harjoitteluun ja olet osoittanut kykysi esim seuran omissa salikilpailuissa. Kahvakuulassa kisailee usea seuramme harrastaja ja miltei kaikki ohjaajamme ovat osallistuneet kilpailuihin aina MM-tasolla asti. Jujutsu ei ole kilpailulaji.

Minkä tyylisuunnan karatea seurassa harrastetaan ja mikä on sen merkitys harjoittelussa?
Seurassa harjoitellaan shotokan-tyylisuunnan karatea, joka on maailman yleisin tyylisuunta. Oulun Karateseura on myös osa JKA (Japan Karate Association)-organisaatiota joka on maailman suurin karateorganisaatio. Tyylisuunnan merkitys on osalle isompi ja osalle pienempi. Karate on karatea. Shotokanin peruselementtejä ovat vahvat ja suoraviivaiset tekniikat, sekä selkeä opetusjärjestelmä joka etenee loogisesti taitojen kasvaessa.

Seurassamme opetetaan myös koryu-karatea joka pohjautuu Petrick McCarthyn kehittämään Koryu Uchinadiin, joka vapaasti käännettynä tarkoittaa vanhaa okinawalaista kamppailutaitoa. Koryu Uchinadi on moderni tulkinta okinawalaisista kamppailutaidoista jotka on systematisoitu monipuoliseksi, tehokkaaksi ja helposti opittavaksi kokonaisuudeksi. Harjoittelun pääpaino on itsepuolustuksessa.

Seuran harjoitusohjelmaan kuuluu myös kobudo, joka pohjautuu RyuKyu Kobujutsuun. Kobudoa voi kuvailla aseelliseksi karateksi. Siinä yhdistetään karaten peruselementit monipuoliseen aseharjoitteluun.

Sekä koryu että kobudo täydentävät loistavasti shotokan-karateharjoittelua.